2024. Május 22. Szerda - Júlia, Rita

Mazda3 MPS még nagyobb fékkel.

Mazda3 MPS még nagyobb fékkel.

Forrás: Autó-Expanzió Kft.

Omnes viae Romam ducunt , azaz Minden út Rómába vezet, szól a régi közmondás. Bár az eredetét és értelmét ma is, vagy inkább ma már vitatják, átvitt értelme napjainkban is helytálló. A cikkben szereplő Mazda3 MPS esetében az úszónyerges gyári első féket egy négydugattyús 330 mm-es Brembo GT szett váltotta, melyet közbenső állomássá degradálva az "út végén", egy 355 mm-es nyolcdugattyús rendszer küldött nyugdíjba.


 Az út végén.

 A tuningok után kb. 290 lóerős piros Mazda3 MPS esetében a cél világos volt, még a korábbi Brembo szettnél (BEMUTATÓ ITT) is tartósabb tárcsák, és nagyobb fékteljesítmény.  Ennek gyakorlatilag egyetlen módja, a méretek növelése, mind átmérőben, mind vastagságban. A nagyobb átmérőjű féktárcsák ugyanolyan fékhatást produkálnak kisebb rendszerterhelés esetén is (hosszabb élettartam), mint a kisebb méretűek, arról nem is beszélve, hogy nagyobb terhelést képesek elviselni maradandó károsodás nélkül.

Brembo Racing 355 mm-es féktárcsák.

Nagyméretű féktárcsák  alkalmazásánál - mint ez a 355 mm-es - problémát okozhat a tárcsák fix rögzítése a kerékagyhoz. Bizonyos fajta mozgást engedélyezni kell a féktárcsák számára, hiszen a nagy méretek okozta hőtágulási egyenetlenségek a tárcsák deformációjához, vagy akár töréséhez vezethetnek.

Mazda3 MPS, Brembo 355/32 tárcsákkal.

Ezt elkerülendő úgynevezett úszótárcsás kialakítást kell alkalmazni. Ennek megvalósítása azt jelenti, hogy a fékezőtárcsa és a tárcsát a kerákaggyal összekötő elem (harang) között kismértékű úszást kell lehetővé tenni. A 355 mm-es Brembo Racing féktárcsákhoz ennek érdekében az igen borsos árú speciális Brembo csavarok lettek alkalmazva. Ezek kötik össze a tárcsákat  a Mitsubishi EVO X rally versenyautó aszfalt szakaszokon használatos fékein használt harangok mintája alapján, speciális alumíniumból legyártatott fékharangokkal. A különleges csavarok 2-3 tized millimétert elmozdulást engedélyeznek radiális és axiális irányban a tárcsáknak a harangban.

Nyolcdugattyús féknyergek.

Végül a kisebb részletek "rendezettsége" érdekében a nyolcdugattyús könnyűfém féknyergekre, csakúgy mint a töltőlevegő hűtőre és a pirosra fényezett szelepfedélre, MPS felírat lett fényezve.

Mazda3 MPS. 

Mazda3 MPS. 

Mazda3 MPS.

Mazda3 MPS.

Ossza meg!

Vissza: Mazda tuning
címkék:

Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Maserati Bora

 

Gyártási időszak: 1971-1978

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4355, 17688, 1134 mm

Tengelytávolság: 2000 mm

Hasmagasság:       mm

Légellenállási együttható:

Saját tömeg: 1619 kg
Hengerelrendezés: 8 henger, 90 fokos V alakban.

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 93,9 / 89 mm

Sűrítési viszony: 8,05:1   
Motorbeépítés:  Hátsó tengely előtt hosszában, középen

Tüzelőanyag ellátás: 4 db Weber DCNF karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 kézi (ZF)

Meghajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):  4930  
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):   330 (246,1)/ 5500
Nyomaték (Nm / 1 min):     440,6/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 6,6

Végsebesség: 284 km/h

Gumiméret elöl: 205/70 VR15

Gumiméret hátul: 215/70 VR 15

Összesen 564 db készült.

 

Több autó